mandag 20. desember 2010

19

Noen ting må man bare ha for at det skal være jul. Noen ha pakkekalender, skrapekalender, sjokoladekalender, (bloggekalender), eller nellikspiker i appelsin som de kan trekke ut, noen må bære ekstra mye julepost, noen må skrive 150 julekort til nær og fjern, noen planlegger julegaver alt i januar, noen krisehandler de siste gavene på den lokale Shell-stasjonen på formiddagen julaften, mens ribba står i ovnen.

Enten man liker jul, ikke liker jul, eller lever for jul, så er det en ting som er sikkert; jula kjæm! Her er noen ting jeg forbinder med jul;

Pepperkaker!
Tidligere har jeg bare fått æren av å bake og pynte kaker, men ikke smake
(jeg har en sykdom som heter cøliaki, så jeg slipper å spise alt som inneholder mel, aka alt godt.)
Nå har derimot fantastiske Bakefri i Oslo laget glutenfri deig, så i år har jeg mine egne hjemmesnekra kaker.
Klementin! Sunt, godt, og holder aldri med bare én.

Dumme dere i NRK som sier at Skomakergata er utdatert, og aldri kan vises igjen. Tenk så mange som ikke ser på Barne-TV nå som ville sittet klistret til skjermen og snurret film med Tøflus? Dustete. Introen er hvertfall nok til å få meg til å vugge frem og tilbake og nynne med.

Ingen jul uten Disneykavalkaden. Og når jeg hører denne sangen - da er det jul, da synger snart Sølvguttene julen inn, og så spiser vi mat og alt er bare fint.

Også er melkekartongene fine. De er ikke så fine som dette lenger (Fy, Tine!), men de er allikevel fine og julete, og som den kalven jeg er så bælmer jeg gjerne litt melk, og kanskje litt ekstra når den har nisser på seg.

Og selv om jeg er blitt "stor jente" og ikke lenger får gavekalender, så er det én ting jeg må få;
julestrømpe! Men snoperier og klementing og selvsagt også et;

julehefte! Så er det Grevinnen og Hovmesteren, Tre nøtter til Askepott, Reisen til julestjernen, Disneykavalkaden, Sølvguttene synger julen inn, ribba ut av ovnen, folk rundt bordet, finstasen er på, og kvelden begynner, og det er klart for jul.

Hva er jul for deg?

2 kommentarer:

Ida sa...

Julebrus fra Grans, Love Actually, Skomakergata, Coca Cola- reklamen ( som nå bare kan sees på Youtube )

savner deg!

Solfrid sa...

Mykje det same som deg eigentleg!

Må få kjøpt meg Jul i Skomakergata på DVD til neste år.
Julestrømpe er viktig! Vakne juleaftenmorgon (altfor tidleg), gå ned i stova og ete godis ein fekk i strømpa og sjå på barne-tv blir aldri feil.