mandag 13. desember 2010

13

Jeg samler på mye.
Jeg samler på femtiøringer, og CDer og bøker, og fine bilder. Og jeg samler på fine artikler. Det er ikke ofte jeg kommer over artikler som gjør at jeg setter meg ned og griner, eller som jeg bare må lagre på macen og stadig vende tilbake til. I dag skal jeg (etter hjelp fra Stina) anbefale dere en av artiklene jeg synes dere bør lese - og som også vant den store journalistprisen 2010.

Journalist Bernt Jakob Oksnes fattet interesse for en dødsannonse i avisen som ble avsluttet med "på vegne av venner". Hvorfor stod det ikke navn? Hva var dette noe? Resultatet ble artikkelen Den usynlige - en skildring av livet, og døden, til en mann ingen engang kom for å si farvel til.

- Vi kjenner ikke historiene deres. Det er kanskje like greit, sier krematoriemannen stille.
Artikkelen er utrolig velskrevet, utrolig rørende (og rystende). Hva skjer når en person uten nettverk, familie, kontakter eller venner dør? Og hvem er disse personene? Alle må da vel ha hatt familie? Venner? Kolleger? Naboer? Ett stykke imponerende journalistarbeid, og sterk lesning som anbefales alle. Den usynlige.



Forøvrig vil jeg også anbefale de av dere som synes temaet er spennende å lese
Kristopher Schaus bok "På vegne av venner" som kom samtidig som artikkelen.

"Hadde han noen drømmer igjen?
Lå han hjemme og så i taket og ventet på noen som skulle komme?
Ringte det på døra hans, en loddselger
eller en fra TV-aksjonen i det minste eller noen som bare ville bli venner med ham?
Eller fikk han det han ønsket seg til jul i forfjor?

Vi vet ikke.
Det er ingen som vet.
Det er som å spørre;
Alle de ensomme menneskene, hvor kommer de fra?
Hvor hører de hjemme?

Vi vet ikke.
Det eneste vi vet, er at klokkene ikke stoppet for ham da han døde."

1 kommentar:

mijaow sa...

Jeg tror den artikkelen der er noe av det mest triste jeg har lest noengang.. Verden er faen så kald, skulle ikke gått ann! Vet ærlig talt ikke hva jeg skal si engang, det er så utrolig trist at noen bare ..blir glemt..