torsdag 8. desember 2011

7. desember


Ja, så jeg anbefalte Jo Nesbø i kalenderen min i fjor. Og ja, jeg skal anbefale han i år óg. Eller, kanskje ikke Jo Nesbø som person, for han kjenner jeg ikke, men bøkene hans, og da nærmere bestemt serien hans om Harry Hole, den kjenner jeg, og det er den jeg skal anbefale.

Harry Hole er kriminaletterforsker i Oslo. punktum. Neida. Ikke punktum i det hele tatt. Han er vanvittig dyktig i jobben hans, noe som redder han gang på gang, men som desverre ikke alltid er nok når du er a) alkoholiker, b) også veldig flink til å fucke opp livet ditt og c) gjerne livet til alle du bryr deg om. Flaggermusmannen heter den første boken i serien, og jeg anbefaler at du leser den kronologisk, selv om hver bok er avsluttende (men det som ikke er avsluttende er alle detaljene om livet til Harry.)

I hver bok følger man Harry, og de andre etterforskerne han jobber med/mot (alt ettersom), på stadig nye utfordringer, enten det er på det personlige eller jobbmessige planet. Det er til tider så spennende at du nesten glemmer å puste, til tider så trist at du har lyst til å gråte, eller du kan få lyst til å knuse noe i ren frustrasjon over noen av karakterenes idioti. Uansett; jeg har til gode å lese en bok i Harry Hole-serien som ikke engasjerer og fenger meg. Så, selv om han er Norgesyndling og en "alle leser" (noe jeg vet for mange er fryktelig avskrekkende, jeg har selv det forholdet til opptil flere forfattere etc selv) - gjør et forsøk.

Ingen kommentarer: