torsdag 1. desember 2011

1. desember

For tre år siden fant jeg ut at jeg ville lage en adventskalender. Jeg var nok så som så med å gjennomføre den, men det av den jeg fikk gjort, ble godt mottatt, og etter forespørsel tidligere i år, har jeg bestemt meg for å gjøre et forsøk på julekalender 3.0. Hver dag skal jeg anbefale dere lesere noe jeg mener er verdt å anbefale; en bok/CD/tv-serie/film, eller kanskje noe helt annet. 
(Dersom du har tips til noe å anbefale, eller vil anbefale meg noe; please do!)



Metallica - Ride the Lightning




47 minutter med deilig trash metal er det, fra åpningssporet med samme tittel som plata til instrumentallåta "Call of Ktulu" avslutter det hele. Dette er andreplata til Metallica, som kom ut i 1984, og som siden den gang har solgt til platinum hele fem ganger. Dette er den siste av Metallicaplatene der Dave Mustaine (nå frontfigur i bandet Megadeth) er kreditert materiale.


Gåsehudfaktoren er stor når man vet at du i løpet av de 47 minuttene plata varer får høre deg gjennom den kritiserende Ride the lightning, dommedagsklokkene slår på For whom the bell tolls ("take a look at the sky just before you die, it's the last time you will" synger Hetfield, og på konsertene går så alt lys av), det går roligere og mørkere for seg på Fade to black, det nærmeste skiva kommer ei ballade. Jeg hadde tenkt å plukke ut favorittsangene mine, men jeg innser at det er en umulig oppgave når sanger som gjenstår å nevne er Creeping Death, Escape og Trapped under Ice. Det er magisk, det er stort, det er Metallica - og jeg syntes det gjorde seg som en hardtslående start på kalenderen, ettersom bekreftelsen på at Metallica kommer til Norge i mai kom i dag.

Ingen kommentarer: