mandag 12. desember 2011

12. desember

(Fordi jeg er syk, nettopp kommet fra jobb, og har håp om å bli frisk snart, og også fordi jeg er den eneste som leser kalenderen min, så blir det gjenbruksinnlegg fra i fjor i dag.)


I dag skal jeg anbefale noe av det fineste jeg vet i hele, vide verden.
Det er på tide å dele yndlingsboken min.

"Personen du elsker er 72,8% vann, og det har ikke regnet på flere uker."


Fire sommerferier på rad har denne boken fått være sommerlektyren jeg har drømt meg bort i.
Fire sommerferier på rad har jeg drømt meg til Færøyene, for det er på Færøyene handlingen i denne boken skjer, også litt i Stavanger, men mest på Færøyene. Bokas hovedperson er Mattias, en helt vanlig fyr som bare ønsker å være nest best.

"Noen vil se film, ikke spille de inn.
Noen vil bare være publikum."


Mattias vil være en del av et tannhjul, han vil være en maur i tuen som gjør jobben sin, som får det til å gå rundt, uten å lage noe mer oppstyr enn det. Livet hans er preget av faste rutiner, en jobb på gartneri, et samboerskap med kjæresten Helle, og møter med bestevennen Jørn. Så faller ting fra hverandre.


"Nei, Mattias." 
Og så stille, rolig: "Jeg kommer til å gå fra deg." 
Så ser hun ned, ser bort, og jeg vet hun mener det. 
Emergency lift off. Game over. 
Før du får en sjanse til å blunke.




Jørn spiller i band, og vet at Mattias synger. Mattias vil ikke synge i bandet, ettersom vokalisten alltid er den som får oppmerksomheten. Jørn ser at Mattias sliter, og overtaler Mattias til å bli med til Færøyene som lydtekniker på en konsert bandet skal spille der. På fergen over skjer noe, og da Mattias kommer til seg selv ligger han alene på en mørk, regnfull vei på Færøyene.



Og resten må du nesten lese selv, men det er mye om kjærlighet, og om sorg, om ting som gjør så vondt at man tror man skal oppløses i små partikler, og om vennskap. Det er om månen og Buzz Aldrin, og å bare ville være usynlig i mengden. Det er latter og det er tårer, det er psykisk sykdom, forblåste steder og Karibien. Leslesles!


"Overlevelsesstrategi: 

Grunnleggende modell for et langt og lykkelig liv.

Trestegsmodellen. Pust ut. Pust inn.
Gjenta etter behov."

Bildecredit:
2. Hjartesmil

PS! Hvis du ikke får nok av Johan Harstad, så les alle de andre bøkene hans og. Og hvis du syntes dette hørtes fint ut, men ikke orker å lese/har dysleksi etc, så går også boka nå som tv-serie på NRK1. Men jeg foretrekker personlig boka.

3 kommentarer:

Hanna sa...

haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaallo! eg les!

Anonym sa...

Jeg leser! Det er bare det at jeg leser via bloglovin, og bloglovin lar meg ikke kommentere i bloggen din nå for tiden (den er sånn fra tid til annen med én blogg om gangen), så jeg må liksom helt ut og så inn på metallicatrollet.blogspot.com før jeg kan kommentere. Og det er jeg litt for lat til. :p

metallicatrollet sa...

Wii! Snakker ikke bare med meg selv, ok da, får ta meg sammen her, da. :D