fredag 23. desember 2011

21. desember




Albumet In Praise of Dreams ble utgitt av norske Jan Garbarek i 2004, og er et fantastisk, sammensatt jazzalbum med Jan Garbarek på saksofon, Manu Catché på trommer, og Kim Kashkashian på fiolin.

Tittelsporet er noe av det fineste jeg vet i hele verden, og når jeg lukker øynene ser jeg for meg natur, øde landsskap, kanskje fra et fly, snø, vidder, tåke, jeg får lyst til å lage en film, kanskje jeg skal lage en film, en gang. I mellomtiden kan dere også høre på sangen, og gjerne fortelle meg om dere får noen bilder i hodet;





In praise of dreams passer ypperlig når du sitter og prøver å våkne, og vil stenge resten av verden ute, eller når du har en kopp kaffe og en god bok. Den passer i bakgrunnen av en god samtale, eller som en altoppslukende lytteropplevelse. Helhetlig og hver for seg er plata vakker, stemningsfull, beroligende og herlig. Det er melodiøst og inspirerende, og jeg tror mange, selv de som synes "jazz er heismusikk" vil kunne finne sanger de liker på denne plata.

Ingen kommentarer: